Event
Het bouwen van een brug van
kratten klinkt op het eerste gehoor als een ludieke activiteit voor in het
weekend, maar niets is minder waar. Het project is een uitdagend en leerzaam traject
voor de organiserende studenten om hun opgedane
kennis in constructiestabiliteit, ontwerpen, plannen en managen te kunnen toepassen
bij het krattenbrugproject. Voor (toekomstige) studenten en jongeren uit de
omgeving kan de brug dienen als inspiratie om zelf een technische studie te gaan
doen of om de opgedane kennis van de studie toe te passen in extra-curriculaire
activiteiten.
De titel voor het bouwen van een
krattenbrug met de grootste overspanning is de laatste jaren een strijd tussen
de universiteiten van Delft en Eindhoven, waarbij duizenden kratten worden
gebruikt. Studievereniging ConcepT vindt dat het tijd is om het record terug te
halen naar Enschede. Aankomende poging zal 12 maart, tijdens de ‘Campus Experience’
plaatsvinden op de campus van Universiteit Twente!
Wat houdt het evenement in?
Het bouwen van een krattenbrug is
geen simpel proces; zo zullen er naar schatting twaalf duizend kratten nodig
zijn om de gehele brug te bouwen. Het bouwproces zal dan ook ongeveer drie
weken in beslag nemen, waarin met een bouwteam van veertig man de brug
zorgvuldig volgens de bouwtekeningen in elkaar wordt gezet. Hierbij wordt de
hulp van externe constructeurs ingeschakeld, die zorg zal dragen voor de
veiligheid van het gehele proces.
Na weken intensief bouwen zullen
de steigers – die als ondersteuning de brug hebben gedragen – op zaterdagmiddag
12 maart om 15:00 uur worden verwijderd. Als de krattenbrug minimaal één uur
lang zonder enige vorm van hulp veilig kan blijven staan, voldoet het aan het
regelement. Als een groep controleurs uit Delft en Eindhoven de lengte van de
brug bevestigd, zal de recordpoging goedgekeurd worden en zal het record
krattenbrug bouwen weer terug zijn in Enschede.
Hoe komt dit evenement tot stand?
Voor twee jaar is een commissie
van studievereniging ConcepT – genaamd CraTeX – met elf hardwerkende studenten
Civiele Techniek aan de slag gegaan om van de grote droom te realiseren. De
voorbereidingen zijn inmiddels afgerond: het ontwerp van de brug is uitgewerkt,
sponsoren zijn gecontacteerd en een terreinindeling is gemaakt. Vanaf 24
februari zal er worden begonnen met het opzetten van de bouwplaats.
Verschillende partijen zullen in deze periode hun materialen komen leveren, waarvoor
de logistieke planning een ware puzzel was, die correct is opgelost. Dit alles
zodat op 12 maart een prachtig evenement met een record-winnende krattenbrug
neergezet kan worden.
Waar wordt de brug gebouw?
Onze brug wordt gebruikt op de
campus van de Universiteit Twente in Enschede. Het veld waarop we deze bouwen bevindt
zich op het ‘Grote Veld’. Tegenstrijdig aan de naam is dit niet het grote veld
rechts vanaf de ingang bij de spiegel, maar is het Grote Veld een kleiner veld
verder op de campus. Het veld bevindt zich aan de Hems ingesloten door de
Bastille, de Vrijhof (bibliotheek) en het kruispunt tussen de Boerderijweg,
Campuslaan en Drienerlolaan. Dit veld wordt bereikt door bij de hoofdingang van
de campus bij de rotonde voor de Spiegel de Drienerlolaan te volgen tot het
kruispunt met de Boerderijweg en Campuslaan, waarnaast de brug zich bevindt. Omdat
de recordpoging tegelijk valt met de Campus Experience zal er door de
organisatie van de Campus Experience parkeergelegenheid worden gedirigeerd. Met
de fiets is het mogelijk om dichterbij te parkeren.
Waarom kratten?
Kratten zijn oorspronkelijk
gemaakt om de transport en opslag van flessen te vergemakkelijken. Doordat deze
ook in opslag vaak worden opgestapeld, zijn deze ook geschikt om mee te bouwen.
Hierdoor zijn kratten een herkenbaar bouwmateriaal. In de huidige tijd staat de
constructiesector voor een uitdaging om circulair te bouwen. Door het opraken van
grondstoffen is het niet meer van zelfsprekend dat in de toekomst op dezelfde manier
doorgebouwd kan worden als in de afgelopen eeuw. Hiervoor moet er gezocht
worden naar nieuwe materialen en innovatieve manier van bouwen. Natuurlijk zijn
kratten niet de toekomst van de constructiesector, maar toch kan de brug dienen
als laagdrempelig voorbeeld van een circulair bouwwerk. Na afloop van de bouw
zullen de kratjes namelijk gewoon weer dienst doen als flessenhouders bij Grolsch.